"Du kan stanna där framme vid grönljusen..."

En lärare på en körskola sa en väldigt klok sak till oss lyckliga nio som hade samlats i det gula rummet.
  "Varför är vi människor så negativt inställda? När vi är ute i trafiken säger vi inte trafikljusen, utan rödljusen." 
   Innan detta möte hade jag aldrig ens reflekterat över möjligheten att kalla trafikljusen för "grönljusen där borta". Och detta fick mig att inse att hos oss människor är den negativa inställningen så mycket enklare att ta till sig än den positiva. 
   Själv är jag så himla kluven när det gäller den eviga debatten om pessimister och optimister. Det är så pendlande. Ena dagen är det så uppenbart idiotiskt självklart att slutet är nära för mänskligheten, och andra dagen vill jag krama om världen och berätta för den att den är ganska vacker ändå. 
  Nu säger ju forskare också att optimister lever längre, eftersom hur vi mår och tänker påverkar vår fysiska  hälsa. Borde inte det vara spiken i kistan i min personliga debatt om detta då? Att optimist är det bättre, även om det är så skönt att vara pessimist ibland. 
 Nej, jag tror inte det. Det varierar ju från dag till dag hos mig och säkerligen hos de flesta på den här planet. Sen finns det ju dom som är så där äckligt positiva dygnet runt...som man kan störa sig på. 
 Men tänker man efter lite mer...så är man nog bara avundsjuk. Inte på deras liv och speciella sätt, men innerst inne vill alla må väl hela tiden. Hoppas jag. 
 Annars är det ju ganska inne att vara pessimist, och det är ju förståeligt i dessa tider. 
 Det där går att diskutera fram och tillbaka i evigheter som sagt, men jag kom att tänka på det nu och jag tycker det är ganska slående, att det inte heter trafikljus i vardagstal, utan rödljus, för vi är så negativt inställda. 
 Tänk på't.

Dagens citat:
"Seen better times, but who has not?" B. Dylan


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0